• Vanaf €100,- gratis bezorgd
  • Altijd contact met een technisch specialist!
  • Vandaag besteld vandaag verzonden
0
Winkelwagen (0)

Geen producten

Assortiment
Home V-snaren en aandrijfriemen

V-snaren en aandrijfriemen

Een v-snaar oftewel aandrijfriem wordt gebruikt om iets aan te drijven of om krachten over te brengen. Om een v-snaar lang mee te laten gaan moet u de snaar op spanning houden en goed onderhouden.

Een v-snaar is opgebouwd uit verschillende lagen koorden en is bevestigd op een snaarschijf (of poelie). Om kracht over te kunnen brengen moet de snaar op de goede manier in de snaarschijf liggen. Hij mag namelijk niet of nauwelijks slippen.

Qua onderhoud is het het belangrijkst dat de snaar goed op spanning blijft. U kunt zelf kijken of de snaar nog op spanning is door hem in te drukken. Als u de snaar over een lengte ven 30 cm meer dan 1cm in kan drukken zit er teveel speling op de snaar met als gevolg dat de snaar onnodig veel slipt en daardoor ook harder slijt. Als de snaar te strak gespannen is slijt de snaar ook harder en gaan de lagers minder lang mee. Ook belangrijk is dat de snaren niet onder olie en vet zitten, hierdoor slippen ze en trekken ze vuil aan. Als er olie of vet op de snaar wordt aangetroffen kan het zijn dat de lagers te sterk gesmeerd zijn. Olie en vet tasten het rubber aan. Hierdoor zwelt en vervormt de snaar. Voor de rest kunt u kijken of de snaar geen gerafelde randen heeft of op andere plaatsen slijtage vertoont.

Een v-snaar kan door middel van een spanrol weer opnieuw gespannen worden. Mocht u in een machine meerdere v-snaren gebruiken en er is en eentje gebroken, dan moet u alle v-snaren vervangen. Dit komt omdat een nieuwe snaar een kleinere diameter heeft dan de snaren die al gebruikt zijn. 

Mocht u de prestatie willen verhogen van uw machine zijn daar verschillende oplossingen voor. Een optie is om grotere snaarschijven te gebruiken of om bredere riemen te gebruiken. 

In de onderstaande tabel vind u de meest voorkomende symptomen van de snaren en de oplossingen hiervoor.
 


 
Symptomen  Mogelijke oorzaak Oplossing
Vroegtijdig falen van de riem Gebroken riem(en).
1. (Te) Sterke schokbelasting.
2. Object in de aandrijving gevallen.
3. De aandrijving is niet krachtig genoeg ontworpen.
4. De riemen zijn over de schijf gerold.
1. Controleren van de naspanmogelijkheden.
2. Bescherming of een goede afsluiting voor de aandrijving plaatsen.
3. Ontwerp aanpassen dat bestand is tegen sterke (schok)belasting.

 
De riem slipt, kan de belasting niet goed dragen. Geen zichtbare reden.
1. Aandrijving is niet geschikt voor deze krachten.
2. Trekkoord is beschadigd.
3. Schijfgroeven zijn versleten.
4. De asafstand is gewijzigd.
1. De juiste montageprocedure volgen.
2. Kijk of er slijtage is en vervang (indien nodig) de schijven.
3. Controleer de verandering van de asafstand tijdens de werking van uw machine.

 
Buitenste koorden zijn kapot.
1. Schijven zijn niet goed uitgelijnd.
1. Schijven opnieuw uitlijnen.

 
Ommanteling of onderkoord laat los.
1. Schijven te klein.
2. Meelooprol is te klein.
1. Grotere schijven gebruiken.
2. Grotere meelooprol gebruiken.
Sterke of abnormale slijtage Slijtage aan de bovenkant van de riem.
1. Wrijving tegen de afscherming.
2. Meelooprol werkt niet goed.
1. Herstellen of vervangen van de afscherming.
2. Meelooprol vervangen door een grotere rol.

 
Slijtage aan de zijkant van de riem.
1. Slippende riem.
2. Schijven niet goed uitgelijnd.
3. Schijven zijn versleten.
4. Verkeerde riem geplaatst.
1. Riem opnieuw aanspannen.
2. De schijven opnieuw uitlijnen.
3. Vervangen van de schijven.
4. De goede riem gebruiken.

 
Slijtage aan de onderkant van de riem.
1. De riem loopt tegen de boem van de groef aan.
2. Schijf is versleten.
3. Er zit vuil in de schijf.
1. Zorgen voor een goede riem-schijf combinatie.
2. Vervang de snaarschijf.
3. Maak de schijf schoon.

 
Sporen van verharding of verbranding onderaan de riem of aan de zijkanten.
1. De riem slipt.
2. Schijven zijn versleten.
3. De aandrijving is niet krachtig genoeg.
4. De as heeft zich verplaatst.
1. Riem opnieuw aanspannen.
2. Vervangen van de schijven.
3. Ontwerp wijzigen.
4. De verandering van de hartafstand nakijken.
Riemen maken lawaai Piepen.
1. De riem slipt.
2. Vervuiling van de riem/schijven.
1. Riem opnieuw aanspannen.
2. Reinig de schijven en de riem(en).

 
Slaand geluid.
1. De riemen zijn los.
2. De riemen passen niet goed bij elkaar.
3. De schijven zijn niet goed uitgelijnd.
1. Riem opnieuw aanspannen.
2. Vervang de riem door een stel riemen die afgepast zijn.
3. Lijn de schijven opnieuw uit. Zo dragen alle riemen dezelfde lading.

 
Knarsend geluid. 1. De lagers zijn beschadigd.
1. Vervang en smeer de lagers en lijn ze uit.

 
Abnormaal luide aandrijving
1. De riem is verkeerd.
2. De schijven zijn versleten.
3. De schijven zijn vuil.
1. Gebruik de goede riemafmeting.
2. Vervang de schijven.
3. Reinig de schijven.

Hier vind u een overzicht van de snaren die wij verkopen. Mocht u een ander profiel of een andere afmeting nodig hebben kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten!
Bezoek ook eens onze blog over snaarschijven en klembussen.
  Eline     01-06-2018 12:00     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.