HomeBestellen en samenstellen van een taperlock montage
Bestellen en samenstellen van een taperlock montage
Taperlock klembussen bieden de ideale modulaire oplossing op maat. Met dit eenvoudige en bedrijfszekere systeem verwisselt u enkel de kern van de snaarschijf waardoor uw snaarschijven in diverse toepassingen geschikt zijn en tegen geringe kosten op elke as toepasbaar zijn. In deze video geeft onze specialist John instructies voor het bestellen, samenstellen en monteren van de juiste Taperlock combinatie.
De juiste keuze snaarschijf en klembus
De naam Taperlock geeft de werking al aan, taper als in conisch en lock als in op slot. Dus door middel van de conische vorm klem je de snaarschijf op de as. Een Taperlock montage bestaat uit een combinatie van een Taperlock klembus en een snaarschijf of kettingwiel.
Op onze website gebruik je in principe alleen de categorieën snaarschijven of kettingwielen en daar kies je de juiste klembus bij. In ons voorbeeld gaan wij de 100 mm v-snaarschijf 1 groef SPA snaar gebruiken voor onze Taperlock montage. De snaarschijf wordt gekozen op basis van de breedte van de snaar, het aantal groeven en de diameter van de snaarschijf. Om het makkelijk te maken gebruik wij de meeste voorkomende snaarbreedte (SPA). Als u een snaarschijf gekozen hebt staat er in de omschrijving op onze website het klembus nummer. Het klembus nummer is de code die overeenkomt met de klembussen die geschikt is voor de gekozen snaarschijf. Onze gekozen snaarschijf heeft code 1610 dus zoeken wij een klembus met dezelfde code en dat is in dit geval de Klembus 1610 ¾ inch boring 4,76 mm spie (geschikt voor de as van de motor uit het filmpje). Zo heeft u alle onderdelen die u nodig heeft voor de Taperlock montage.
Het monteren van de Taperlock
Voor het monteren van de Taperlock heeft u nodig: de bestelde snaarschijf, de klembus, twee inbusboutjes (worden meegeleverd met de klembus), het spietje van de as en een inbussleutel. We beginnen met de klembus die we in de snaarschijf zetten. Dit is erg eenvoudig want de klembus valt maar op één manier in de snaarschijf, De klembus zet je vast in de tegenovergestelde gaatjes met de inbusboutjes. De spie leggen we dan in de spiebaan van de as. Vervolgens doen we het geheel van klembus en snaarschijf over de as heen. Uiteindelijk draaien we de inbusboutjes goed aan waardoor de klembus op de as klemt.
Demonteren van het geheel
Voor het demonteren van de snaarschijf is het niet simpelweg de boutjes losdraaien, maar voor het demonteren heb je één van de inbusboutjes nodig. We draaien ze er allebei uit, dan draaien we één van de twee inbusboutjes in het derde gat. Op het moment dat je deze in het derde gat draait schuift de snaarschijf vanzelf van de klembus, waardoor je het geheel eraf kunt halen.
Bekijk hier de volledige instructievideo:
Deze producten worden gebruikt in bovenstaande video: